Západní Kréta 2003

Kréta
Lucie

4. - 18. 6. 2003Původně jsme tento rok chtěli vyrazit na další krásný řecký ostrov Lefkádu, marně jsme však hledali CK, která by organizovala zájezd z Mošnova, po prohlídnutí desítek katalogů jsme se rozhodli vrátit se opět na bájnou Krétu. Zvítězilo jižní letovisko Plakias – malý hotýlek Paligremnos, ležící ve vých. části zátoky, 10 min. pěší chůze od centra městečka. Těšili jsme se na pozdní řecké jaro, ovšem po příjezdu jsme si uvědomili, že termín 4.6.–18.6. je na Krétě již plně letní počasí. Při našich cestách autem jsme také zjistili, že proti logice věci je moře na severním pobřeží teplejší, než na jihu.1. - 3. DENPrvní dny na Krétě chytáme barvu, nebo se jen tak "poflakujeme" po Plakias. Naše ubytování nám naprosto vyhovovalo –pokoje jednoduše, ale účelně zařízeny, k moři přes malou příjezdovou cestu jsme to měli parádních 20m, součástí hotýlku je taverna, ve které jsme vždy oslavili šťastný návrat z cest nějakým tím pohárkem a výborným frappé. Upřednostňujeme klid, příležitostně s možností zábavy, které bylo dost v centru městečka, vzdáleného tak 10 min. pěší chůze. Jediným mínusem tohoto letoviska je častý vítr, který zvedá písek z pláže a ten pak dost nepříjemně píchá všude po těle. Z pláže jsme pak sprintem utíkali, třeba na procházku do okolí.4. DENV řecké půjčovně ANSO jsme si vybrali našeho společníka – Daewo Matiz - a v pohodě jsme s ním strávili 7 dnůcestováním po západní Krétě. První den jsme vyrazili na západ, první zastávkou je benátská pevnost Frangokastello s pěknou písečnou pláží, pokračujeme na Schora Sfakion, odkud serpentinami dlouhými 13km přijíždíme do Anopoli, kde študujeme mapu, přes řecký minikruhový objezd pokračujeme na Aradenu – propast a ruiny středov. města, kostelík sv. Michaela. Přes propast vede sice nový železný most, který je ale položen dřevěnými prkny, která se hýbou – každý přejezd auta se ozývá jako rachocení jedoucího vlaku. Tato propast je dost těžko schůdná, jsou místa, kde se musí lézt po provazových žebřících. Poblíž je také soutěska Imbros a nedaleko známá Samaria. Pokračujeme vnitrozemím na sever, až na poloostrov Akrotiri, kde je nádherný klášter Ag. Triada, podařilo se nám najít také ves Stavros, kde se točil známý film Řek Zorba, jinak je západ poloostrova plný turistů, taveren. Ubytujeme se vmilých aprtm. Thalassa v Kissamos-Kasteli, stojí téměř na břehu moře.5. DENMatýsek nezlobí, takže druhý den pokračujeme směr západ, parkujeme u krásné dlouhé pláže Falassarna, jsou zde také vykopávky obch. přístavu ze 4.stol. Stáčíme se na jih, až ke klášteru Chrisoskalitissa, míří sem kolony aut, autobusů. Jsmetu v pravé poledne, málem nezvládáme asi 92 schodů, z nichž má jeden být zlatý – ovšem ukáže se jen tomu, kdo je bez hříchů – tolik legenda – my staří hříšníci máme smůlu J. Má jít o ženský klášter, v klášterní kapli jsme však viděli pouze jednoho mnicha. Dál pokračujem na nádhernou pláž Elafonissi – říká se jí krétský Karibik, malá hloubka, růžový písek. Koupání zde je skvělý zážitek /jedině absence sprch se sladkou vodou je nepříjemná - čeká nás ještě dlouhá cesta, a ač je prý „solná kůra“ vhodná pro zdraví, cestování s ní příjemné opravdu není/. Přes městečko Paleochora na jihu, kde odpočíváme v milé taverně nad městskou pláží, se vracíme zpět na severní pobřeží Kréty /kdo si prohlédne mapu Kréty,pozná že musíme objíždět pohoří – spodní cesta kolempobřeží Libyjského moře k Plakias prostě nevede/. Jedeme horskou silničkou malebnou krajinou, míjíme maličké vesničky, v Kandanos, ves která byla za II. sv. války celá vypálená, si prohlížíme velkolepý kostel se dvěmi věžemi /rarita – na každé jiný čas a žádný z nich neodpovídal :-) / Máme v plánu prohlídku Chanie, takže dál nejedeme, najdeme Rent rooms v letovisku Gerani , v taverně 20m od moře.6. DENV noci tady se na nás hodně vyřádili komáři, takže ráno celí flekatí a rozmrzelí vyrážíme do krásné Chanie,která nás svou krásou hodně nadchla. Atmosféra uzounkých uliček, malých taverniček i promenáda kolem Janičářské bašty, benátský přístav se starými zbrojnicemi, molo s majákem a krásnou restaurací, námořní muzeum, to vše opravdu stojí za prohlídku. Vracíme se k Plakias, ve vsi Vrisses si dáváme vyhlášený jogurt s medem , zkoušíme také specialitku – bílý chanijský sýr. Další odpočinek od cestování si dopřáváme v letovisku Georgiopoulis – znovu soutok říčky s mořem, dlouhá písečná pláž a malá bílá kaplička na moři – s břehem spojená kamenným tarasem. I tady je půjčovna šlapadel – v řece údajně žijí bahenní želvy, my jsme na ně štěstí neměli. Skvělé posezení jsme objevili v taverně přímo na břehu Kournasu – největšího sladkovodního jezera Kréty. Pozorujeme čilý vodní život – rybky, želvičky, sladkovodní krabi – voda je nádherně čistá a je tu klídek. Jižním směrem přes soutěsku Kourtaliotikovjíždíme po dvou dnech do Plakias.7. DENDalší den je vyhlášený jako odpočinkový – zopakujeme si loňský sestup na Préveli, tentokrát z druhé strany – cesta ješpatná, ale opatrnou jízdou se dá dojet a sestup z východní strany zátoky je mírnější, než ze strany od klášteru Preveli. Voda je hodně studená, tak si jen užíváme sluníčka, dokud nepřijedou výletní lodě z Agia Galini – to se pláž zaplní turisty a my prcháme. Posedíme v taverně Gefira u starého mostu, vydáváme se na tajnou prohlídku rozpadlého Kato Preveli /z hl. cesty je tabule vstup zakázán, my jsme šli z druhé strany a tabule jsme si všimli až při odchodu/ a děláme si okružní jízdu po maličkých plážích před Plakias: Skinaria – písečná, kouzelná, jen s 1 malým hotýlkem, Amoudi – drobný štěrk, který je nádherně vyhřátý, vtékající voda tvoří na pláži maličká jezírka, Damnoni – větší pláž, s tavernami a více lidmi. Dle tachometru jsme najeli tento den pouze 45km.8. DENPátý den s Matýskem vyrážíme k hl. městu Iraklionu.Malá zastávka u kláštera M. Arkadiou – památník obětem boje proti Turkům – v r. 1866 krétští obránci /hlavně ženy a děti/ vyhodili do vzduchu prachárnu – všichni zahynuli spolu s tureckými dobyvateli – je zde kostnice, muzeum. Navštívíme arch. vykopávky v Elefterně, ve vsi Zoniana jsou nádherné krápníkové jeskyně. V horské vesnici Anogia, která je centrem lid. umění, jsme objevili nádherný přírodní "kruhový objezd" – uprostřed úzké cesty roste vysoký platan. Je zde také památník, za II. svět. války Němci celou tuto vesnici vyhladili. Hl. město Kréty Heraklion nás příliš neuchvátilo, prohlížíme si přístav s pevností a pak již jdeme na prohlídku archeolog. muzea, jsou zde uloženy všechny důležité nálezy z Kréty – Faistský disk, býčí hlava z Knossosu, spousta soch, sarkofágů, váz, fresek apod. Budova muzea má několik pater a velké sály, nejvíce nás zaujala velká dřevěná maketa paláce Knossos. Z hl. města uháníme po dálnici západním směrem, vletovisku Fodele nacházíme nocleh – taverna Zorbas s dobrou kuchyní – kromě jiného jsme vyzkoušeli specialitku jako předkrm – taštičky plněné sýrem a přelité dobroučkým medem.9. DENRáno nás budí „debatování“ mořských racků, nádherným velkým vlnám a teploučkému moři neodoláme a užíváme si…Po kvalitní cestě uháníme k 3. největšímu městu Kréty – Rethymnonu. Nemohli jsme si nevšimnout zdejších trhů, které jsou dost proslavené – omylem jsme vjeli v koloně aut do ulice, která se prostě každý čtvrtek změní v tržiště – stánky, vozíky, klece se zvířaty, auta se v této koloně krokem posouvala dopředu, ani náhodou se nedalo uhnout nebo vycouvat, tak tak, že procházejícím lidem někdo nepřejel nohy. Zvláštní, že řecká policie onu ulici prostě neuzavře. Dá se zde koupit vše – ovoce, zelenina, suvenýry, boty, textil, kozy, slepice – prostě na co si kdo vzpomene – za velmi dobrou cenu. Toto město je nádherné, mně osobně se líbilo z velkých měst Kréty nejvíce. Ulicí kolem dílničky jediného brusiče onyxu /lze ho vidět přímo při práci – paráda, jak se z nevzhledného kusu šedivého kamene rodí nádherné výrobky/, kolem menšího archeolog. muzea v budově bývalé věznice, dojdeme k městsképevnosti z 16. stol., je zde příjemný chládek a nádherný pohled na město a přístav s majákem. Procházíme se klasickými úzkými uličkami, nacházíme kašnu Arimondi z r. 1629 – vodu do kašny chrlí lví hlavy, mešitu paši Nerazy, ochoz minaretu byl v rekonstrukci, jindy odtud musí být také nádherný rozhled. Město Chania i Rethymnon mají nádherné městské parky – oázy klidu, ve stínu vysokých stromů se nádherně odpočívá, pro děti jsou zde dětská hřiště, minizoo se pštrosy a kozami Kri kri, samozřejmě také taverna a další jednoduchá občerstvení. Po staré cestě přes Prines, Kastelos, Lefkogia dojíždíme „domů“ do Plakias.10. DENPoslední den naší autoturistiky plánujeme kousek z jihovýchodní části Kréty. Přes tleskající soutěsku Kourtaliotiko vyjíždíme směr Spili, Tymbaki, kde si také procházíme zdejší páteční trhy, i zde seženete na co si vzpomenete. My jsme si pro vzpomínku koupili menší zvonečky, které nám svým zvoněním navždy budou připomínat cinkot oveček, které nám tolikrát přecházely odvážně přes cestu, které jsme viděli hopsat, postávat nebo odpočívat na neuvěřitelných místech. Procházíme si vykopávky Agia Triada, bylo to menší královské sídlo v minojských dobách, zde byly nalezeny sarkofágy, poklady zlatých šperků, nádoby, pečetidla se slonoviny – vše vystaveno v arch. muzeu v Heraklionu. Dál přes Míres, Festos, Miamou dojíždíme pustou krajinou plnou zatáček a serpentin na romantické pobřeží Lendas /Levin/. Přímo v městečku stále pokračují arch. práce – někdo si chtěl na malém náměstíčku postavit dům a našli krásné mramorovésloupy. Jsou zde ruiny Asklepiova chrámu – dva asi 6 m vysoké hlaďoučké a stálestojící mramorové sloupy, pod přístřeškem dobře dochovaná mozaika s podobiznou mořského koníka – bývalá pokladnice, kdysi zde byly léčivé prameny, tedy také lázně a něco jako nemocnice. Moře je teploučké, pláže kamenité a opuštěné, turisty bychom mohli spočítat na prstech. Asfaltka tady končí, dál pokračuje jen kamenitá cesta, po které se však již nepouštíme – vede do osady Dytikos, kde je pár hotýlků a škola potápění. Stejnou klikatinou se vracíme zpět, přes Metropoli ke Gortysu, kde si už nenecháme ujít prohlídku chrámu Sv. Tita, Odeonu, části starého divadla a Megáli Epigrafí – Velký nápis – do kamenných desek vytesaný právní kodex z 5. stol. př.n.l. V lukách všude kolem nacházíme kusy sloupů, základy domů, části „vymakané“ kanalizace několik století staré. Zpět do Plakias míříme přes pěkné letovisko Agia Galini, Spili, Lefkogii.11. - 15. DENUž jen pouhých 5 dnů, které nám zbývají z naší dovolené trávíme v Plakias. Nevydržíme však ležet jen na pláži, děláme pěší túry po okolí : po kozích stezkách jsme si vyšli na skálu, která tvoří východní hranici zátoky, vypadá jako deska – z řeč.plaka -viz. název zátoky, ke dvěma tunelům ve skále, odkud je nádherný pohled na celé městečko a zátoku. Dál cestou přes skálu se dá dojít na pláž Damnoni. Z centra Plakias vede cestička ke 3 starým vodním mlýnům, po dostistrmém svahu jsme došli až do vesničky Myrtios, odkud již po cestě zpět do Plakias. Další pěší túra k zátoce Souda nám dala zabrat, cesta vede stále kolem moře a je dobré vyrazit ráno, kdy ještě sluníčko tolik nepálí – po cestě jsme nenašli jediný stín, za to pár nádherných vodopádů, stékajících z kopců k moři.A bohužel, přišel poslední den na Krétě, jak píší cestovní kanceláře ve svých katalozích - 1. a poslední den dovolené slouží k dopravě do/z místa pobytu, takže jsme zde pobyli celých krásných 13 dnů... Díky za ně, za ty minulé a doufám, že také za ty příští!Po dvou dovolených snad můžeme říct, že jsme viděli z nádherné Kréty to nej, ale stále zbývá hodně míst, která jsme nenavštívili a na která se budeme těšit někdy příště… Slyšela jsem o jednom člověku, který byl na Krétě již 17x a pokaždé objeví něco nového ...ITINERÁŘPři naší 2. dovolené na Krétě jsme měli půjčené opět Daewoo Matys  na krásných 7 dnů z půjčovny Anso v Plakias. Tento rok jsme byli ubytování 3x "mimo domov" , najezdili jsme celkem cca 1250 km bez nehody :-) .1. DENPlakias - Selia - Frangokastello - Anopoli - Aradena - Ag. Ioanis - Komitades - Vraskas - Askifou - Vrises - Souda - Anemomili - Ag. Triada - Horafakia - Stavros - Horafakia - Chania - Kolimbari - Melisorgio - Kissamos /1. nocleh mimo/cca 255km2. DENKissamos - Platanos -Falasarna - Platanos - Sfinari - Kefali - Chrisoskalitissa - Elafonissi - Chrisoskalissa - Kefali - Elos -Strovies - Voutas - Paleochora - Kalamos - Kandanos - Floria - Kakopetros - Voukolies - Kefala - Gerani /2.nocleh mimo/cca 250 km3. DENGerani - Chania - Souda - Armeni - Vrises - Georgiopoulis - Mouri - Kournas - Kastelos - Episkopi - Georgiopoulis - Vrises - Askifou - Vraskas - Vouvas - Selia - Plakiascca 150 km4. DENPlakias - Lefkogia - Preveli - Sfinaria - Amoudi - Damnoni - Lefkogia - Plakiascca 45 km5. DENPlakias - Lefkogia - Asomatos - Armeni - Somatas - Rethymno - Adele - Loutra - Ammatos -Moni Arkadiou - Archea Elefterna - Prines - Ag. Mamas - Livadia - Zoniana - Anogia - Tilisoss - Gonies - Gaz - Iraklion - Gournes - Iraklion - Knossos - Iraklion - Amoudara - Ag. Pelagia - Fodele /3.nocleh mimo/cca 220 km6. DENFodele - Bali - Adelianos Kambos - Rethymnon - Prines - Gonia - Ano Vaisamonero - Armeni - Asomatos - Lefkogia - Plakiascca 100km7. DENPlakias - Asomatos -Spili - Akoumia - Melambes - Xerokambos - Timbaki - Ag. Triada - Mires - Mitropoli - Houstouliana - Ag. Marina - Miamou - Levin - Lendas - Miamou - Houstouliana -Mitropoli - Ag. Deka - Gortys - Mitropoli - Timbaki - Ag. Galini - Akoumia - Spili - Asomatos - Plakiascca 235 km