Santorini

Kréta
Lucie

Čeká nás SantoriniPři naší 1. návštěvě Kréty v r. 2002 jsme využili nabídky CK a zaplatili si jednodenní lodní výlet na krásný vulkanický ostrov Santorini .Vstáváme velmi časně, od hotelu Phaedra v Malii odjíždíme moderním dvoupatrovým klimatizovaným autobusem už v 5.15 hod., po nutných zastávkách k nabrání dalších cestujících v různých letoviscích, dorážíme do Heraklionu až kolem 7. hod. V přístavu přestupujeme z autobusu na třípatrovou loď John P a vyrážíme - směr Santorini.V lodní restauraci dostáváme snídani, během téměř 5-ti hod. plavby se procházíme po palubě, kde však dosti fouká, v baru si vychutnáváme frappe, pro děti se konala Dětská párty. Později se počasí vybralo, na sluncem ozářené palubě vyhlížíme první ostrůvky Kyklad Aspro, Palia Kameni, Nea Kameni.Po zhruba 4 hod. plavbě už vidíme konečně také jižní výběžek Santorini s bílým kostelíčkem.Naše domovská loď zůstává kotvit pod městem Pyrgos a turisty 2 menší lodě převáží do přístavu Fira.Vystupujeme na pevnou zem a lanovkou jsme za pouhých 10 min. nad přístavem v hlavním městě ostrova Fira. Jízda to byla nádherná, jsme tak nadšeni úchvatnými výhledy, že téměř nevnímáme houpání kabin lanovky. Hned vedle trasy lanovky se vine klikatá cesta se schody pro pěší a pro chudáky oslíky a mezky, kteří jsou využíváni k přenášení nejen nákladů, ale také turistů. Město Fira zatím jen probíháme, chytáme taxi, které nás převáží do našeho cíle - městečka Io na severozápadě ostrova. Krajina zde je velmi zvláštní - jedeme ve svahu - vlastně vrcholem kráteru bývalé sopky, za hřebenem vlevo je kaldera, vpravo se krajina mírně svažuje zase k moři. Vlevo se tyčí černěhnědočervená skaliska, vpravo vidíme zeleň nížiny a ještě níže modř moře. Asi 12 km vzdálenost taxikář zvládá za cca 20 min., provoz je celkem hustý, spousty taxiků a autobusů.Městečko Ió je údajně nejkrásnější na ostrově, zde jsou ony typické, většinou bílé domečky s modrým roubením, modrými kopulemi kostelíků, tak časté na pohlednicích ze Santorini.Malé domečky, jakoby nalepené jeden na druhém, křivolaké uzounké uličky, nádherné výhledy na kalderu i blízké ostrovy Tirasia, Vulkano a Kameni, ale také spousta krámků, taveren a turistů.U vyjímečně nádherných a fotogenických vyhlídek se dokonce tvoří fronty pro fotografování. Bohužel máme pouze 1,5 hod. na prohlídku tohoto krásného místa, avizované západy Slunce tady musí být prostě úžasné a nezapomenutelné, hlavně když se vytratí davy turistů. Objevujeme malou dílnu mladého umělce, který nám s úsměvem a ochotně ukazuje svá díla - krásné obrazy ostrova. Je hodina po poledni, sluníčko se s plnou silou opírá do bílých zdí a není se kde schovat, trochu stínu si užívámeve voňavé pekárně , odpočíváme a mlsáme řecké sladkosti.Naštěstí se vlna turistů valí po "hlavní" uličce s krámky a tavernami a kolem vyhlídek na kalderu, takže se dají najít i opuštěná zákoutí  a prázdné úzké uličky. Na okraji městečka jsme objevili tavernu, která patří Polákům, lákají nás ke vstupu na slevu pro Slovany :-) , ale čas nás tlačí, takže pokračujeme dál - směřujeme zpět na malé náměstíčko, kde je také zastávka místního autobusu, kterým se vracíme zpět do Firy.Cesta autobusem také trvala cca 20 min, dokonce jsme si sedli, zbavili se turistů, kteří se zpravidla přepravují taxíky nebo tur. autobusy, takže je to pro nás levnější a zajímavější doprava. Původně jsme měli v plánu pláž na východě ostrova Kamari s černým pískem a archeolog. vykopávky v Akrotiri, ale to bohužel nestíháme. Procházíme se uličkami hl. města Firy,nakupujem nějaké ty suvenýry, také knihu o ostrově v češtině a pomalu scházíme ke schodišti pro pěší, které vede přímo do přístavu.Bohužel jsme netušili, co nás čeká, jinak bychom opět volili jízdu lanovkou. Pokud jsme správně počítali, došli jsme k číslu 584 - počet schodů, ale jelikož sestup byl opravdu namáhavý, toto číslo považuji jen za orientační. Slunce opravdu jižansky pálí, není se kam schovat, je nutno se vyhýbat oslíkům i jejich hovínkům, dáváme pozor, abychom na kluzkých kamenech, kterými je schodiště tvořeno, neuklouzli, funíme, hekáme a přístav je stále hodně hluboko pod námi...No přežili jsme, předposlední tendr na Johna P jsme stihli také, ale nohy nám dávaly o sobě vědět ještě dva dny poté, při cestování Krétou.Odplouváme těsně před 17. hod., dostáváme večeři, která je stejně jako snídaně formou švédských stolů, platí se pouze pití. Sluníčko na širém moři velmi rychle zašlo, na palubě hodně fouká, takže většinu času trávíme v lodním baru. Zpáteční plavba na Krétu už ubíhá rychleji, do přístavu v Heraklionu vplouváme kolem 21.30 hod., jsme sice unavení, ale plni nádherných zážitků.Tento výlet byl sice zajišťován CK, ale nebyl o něj tehdy mezi Čechy příliš velký zájem, snad kvůli ceně,která byla dosti vysoká, s ohledem na to, že na ostrově jsme strávili "jen" cca 4 hod. Ale i plavba na velké lodi byla zajímavá a Santorini nás velmi lákalo. Na lodi jsme byli pouze 2 české rodiny - výlet se tedy konal bez českého průvodce, byli jsme instruováni, vybaveni jednodenní palubenkou, mapkou ostrova a tel. kontaktem na delegáta. Myslím, že si celkem oddechl, že jsme se vrátili - svůj program na Santorini jsme si tvořili sami, oficiálně byl tento výlet spojen pouze s prohlídkou města Fira a pobytem na pláži, pokud bychom popř. odjezd lodi nestihli, byli bychom odkázáni pouze na sebe. Proto náš rychlý sestup do přístavu ve Fira - nastal by velký problém, kdybychom si nechali odplout tendr na John P...Takže opět se dokázalo, že znalost cizího jazyka, hlavně angličtiny je při cestování téměř nutností a také nějaká železná finanční záloha je dobrá pojistka v případě nečekaných nutných výloh ... :-)Tento výlet se dá zařídit také bez CK - lodní lístky lze koupit jak v Heraklionu, tak v Chanii, popř. využití letáků řeckých CK - obě tyto možnosti vyjdou cenově výhodněji.Kalkulace výletu pro orientaci - ceny z 9/2002cena výletu - dosp. 70 Eucena výletu - dítě 35 Eulanovka 3 Eu /ostaxi Fira-Ió 8 Eubus Ió-Fira 1 Eu /oskniha o Santorini v češtině 6 Eu