Obnova zapomenutého hesla

Založení nového účtu

Mapy - doporučení

Civilizace

Jak už je uvedeno v Mapy obecně, cestování po běžných turistických oblastech k nejčastějším turistickým cílům není problém ani s mapami z půjčoven ani s těmi nejlevnějšími od EuroCart, ADAC či F&B Kréta Automapa 1:200 000. Značení na asfaltových cestách je kvalitní, většinou obsahuje směrovka nápis jak v Latince, tak v Alfabetě.

Na známé památky, jako třeba Knossos nebo Gortys, jsou na hlavních silnicích přímo samostané cedule, většinou barevně odlišené, takže je jejich návštěva opravdu pro každého a téměř nejde je nenajít.

Nádherná a divoká a Kréta

Cestování v horách nebo v masovým turismem nezasažených místech může být trochu problém. Dopravní značení je nedostatečné, většinou chybí úplně. 

I na těch nejkvalitnějších mapách jsou vyznačené jen hlavní spojnice mezi vesnicemi nebo cesty sloužící k přejezdu nějakého území. Na mapě je jedna cesta, realita je ovšem odlišná. Z hlavní cesty vždy vede spousta odboček k napajedlům, políčkům nebo úlům. Některé z těchto cest jsou průjezdné a nakonec se po nich dostaneme tam, kam jsme chtěli, jen jinudy. Někdy si toho ani nevšimnete, jen pak podle mapy zjistíte, že jste o vesnici vedle.

Horší varianta je, když je cesta slepá. Někdy se stane, že při hledání odbočky z cesty po hřebeni dolů do údolí nebo k moři sjedete i několik kilometrů a vše, co vidíte, je několik úlů a rokle. Vzhledem ke stavu silnic, kdy průměrná rychlost je i s jeepem okolo 5 - 20 km za hodinu, může i těchto několik kilometrů být velmi velkým zdržením. nemluvě o tom, že cesty bývají často velmi nebezpečné, opuštěné a jakákoliv porucha znamená pěší cestu do nejbližší civilizace. Což je, vzhledem k tomu, že bloudíte a nevíte, kde jste, poměrně nepříjemné.

Občas se dá při hledání spojnice mezi dvěma většími místy (vesničky, významné body v okolí) jako vodítko použít kvalita silnice, kdy na častěji používaných cestách bývá méně velkých kamenů a děr, případně jsou na křižovatkách vyjeté větší koleje, ale není to pravidlem. Místní do vedlejších vesnic moc necestují a tak spojnice mezi vesničkami bývá téměř nesjízdná i pro jeep, naopak cesty k napajedlům či úlům jsou relativně sjízdné i když jsou slepé.

Obecné postřehy, rady a doporučení:

  • před jízdou do neznáma vždy zkontrolujte technický stav vozidla
  • vždy, než vyrazíte, natankujte plnou nádrž
  • mějte s sebou více map, ideálně i jednu takovou, kde jsou dobře značené vrstevnice. V nouzi, když nevíte, kde jste, může pomoci i porovnání viditelného terénu (třeba rozmístění vrcholů a kaňonů nebo prudkost svahu)  s tím, co udávají vrstevnice na mapě.
  • vždy s sebou mějte mobil a číslo na půjčovnu. Často nabízejí servis po celé Krétě, takže v nouzi jim můžete sdělit, kde jste a oni za vámi přijedou.
  • pozor na úly při cestách - často bývají třeba tři nebo čtyři úly na sobě a to celé v délce několika desítek metrů. Při průjezdu okolo velmi doporučuji vypnout větrání, stáhnout okénka a dobře utěsnit všechny otvory. Ještě chvíli po tom, to takovouto řadu minete, bývá auto doslova obsypáno včelami. Většinou dost rozzuřenými. Jak se to dělá na motorkách nebo se staženou střechou nevím. Pokud mi to někdo napíšete, rád to tu zveřejním.